🗓 اینها فقط بخشی از اخباری است که در مدت کوتاهی برای افراد دهه شصت منتشر میشد!
خدای نکرده نباید دست روی دست گذاشت، همه روحانیون باید با تمام قدرت به میدان #جهاد_تبیین بیایند! متاسفانه الان حوزه هنوز خطر را به صورت جدی درک نکرده!
حتی شاید لازم باشد چند هفته درسها تعطیل شود و همه روحانیون به تبلیغ چهره به چهره بپردازند!
با آموزشهای کوتاه!
اما هرچه هست، به میدان آمدن تمام کفر و استکبار و ناامیدیشان از مردم غیور و مقاوم ایران واضح است! که مجبورند جمعهای ۷۰نفره را تهییج کنند و تطمیع کنند برای تنفس مصنوعی به این اغتشاشات #تروریستی!
#لبیک_یا_خامنه_ای
پیامبر (صلیالله علیه و آله) چه ویژگیهایی داشتند؟
کتابهای زیادی درباره سیره، رفتار، احادیث و تاریخ زندگانی ایشان نگاشته شده اما فرهنگسرای ارسباران تصمیم گرفته است در قالب ویژه برنامه «تورق» به معرفی سه کتاب درباره پیامبر اعظم با سه سبک و سیاق مختلف بپردازد. به همین منظور این بار سراغ «محمدحقی» مدیر نشر کتابستان معرفت، اهل قلم و فعال حوزه کتاب رفته است که ماحصل این گفتگو را میخوانید.
حقی سه کتاب خوب در رابطه با پیامبر اسلام معرفی میکند که اولین آنها «سه کاهن» نام دارد. رمانی به قلم مجید قیصری که نشر کتابستان معرفت آن منتشر کرده است.
داستان در هزار و چهارصد و هشتاد سال پیش رخ میدهد. در صحرای حجاز، و در میان قبیله بنیسعد. رمان سه کاهن، اتفاقات زندگانی پیامبر در دوران کودکی ایشان را مرور میکند. نویسنده کتاب با انتخاب دوران کودکی پیامبر، بر چند مسأله مهم تأکید کرده است. وی با تصویر کردن دنیای پیامبری که هنوز به بعثت نرسیده است، بر شخصیت انسانی او تأکید دارد. که همانا محمد(ص) بشری است مثل ما الّا اینکه بر او وحی میشود. اما مهم است بدانیم حضرت محمد (صلیالله علیه و آله) در شش سالگی چگونه با دیگران رفتار میکرده است؟ چگونه آن هنگام که هنوز جبرییل در غار حرا آیات سوره علق را بر پیامبرش نخوانده بود، به حسن خلق و امانتداری شهره بود. چگونه از همان کودکی، برکت و عظمت و شرف در وجود مبارکش متبلور میشد؟
سوی دیگر، ماجرای حضور یهود در داستان است. گره کار داستان، همان سه کاهن هستند. سه کاهنی که ناگهان از ناکجاآباد ظاهر میشوند و خواهان آن کودک هستند. تنها و تنها همان کودک. این مسأله نشان از آن دارد که جریان یهود که بخشی از جریان باطل است از همان ابتدا به دنبال حذف پیامبر خاتم بوده است. برای آنها فرقی نداشت آن پیامبر از خودشان باشد یا از میان قوم دیگری.
آنها برای تداوم سلطه و تداوم اندیشه باطل خود، بیش از هر زمان دیگری نیاز داشتند که محمد را پیدا کنند. اگر توانستند او را تحت سلطه خود درآوردند و اگر نتوانستند او را از بین ببرند تا خیالشان راحت شود. حضرت محمد (صلیالله علیه و آله) برای آنها از همان کودکی و خردسالی طعمه بود. مجید قیصری توانسته است روایتی داستانی از زندگانی وحیانی پیامبر (صلیالله علیه و آله) در دوران کودکیاش را به تصویر بکشد.
کتاب دوم «قاف» است. این کتاب حجیم که به تصحیح یاسین حجازی و توسط نشر شهرستان ادب منتشر شده، بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام از سه متن کهن است؛ سیرت رسولالله، شرف النبی و تفسیر سورآبادی. قاف زندگانی پیامبر را از زمان تولد تا هنگامه رحلت ایشان روایت کرده است.
ویژگی اول و مهم قاف، کتابهایی است که بر اساس آن زندگانی پیامبر را بازخوانی کرده است. هر سه کتاب جزو متون کهن و متقدم هستند. یاسین حجازی با انتخاب لحظههای دراماتیک زندگی پیامبر، گرچه همه سیره پیامبر را با ریز جزییات نیاورده، اما در تمام لحظات پیامبر را دنبال کرده است و روایتی زنده و جاندار از زندگانی پیامبر پیش چشم ما گذاشته است.
ویژگی دیگر خواندن قاف، آشنایی با نثر کهن ایرانی است بدون اینکه درگیر پیچیدگیهای فنی آن شویم. آشنایی با افعال و ترکیباتی که با تمام جذابیتشان در ذهن و زبان ما جایگاهی ندارند. اما با تمام این اوصاف، قاف بوی کهنگی نمیدهد. یاسین حجازی بسیاری از زوائد غیرضروری را پاک کرده است و توانسته متنی شستهرفته، پاکیزه و در همان حال، روایی و جاندار پیش چشم مخاطب بگذارد.
ویژگی سوم شکل داستانی این اثر است. قاف، خواننده را به درون میبرد. او را درگیر اتفاقات میکند. زندگانی پیامبر را بدون انقطاع، بدون تحلیلهای تاریخی، بدون یاد کردن جزییات حدیثی و تخصصی که در اغلب کتابهای مربوط به زندگانی پیامبر (صلیالله علیه و آله) وجود دارد، روایت کرده است.
در انتهای کتاب یک اتفاق هیجان انگیز و جالب افتاده است. اینکه ما با یک فرهنگ واژگان خُرد مواجهیم. واژگان و ترکیبات دشوار، برای مخاطب امروز سادهسازی شدهاند تا او هم از زیباییهای متون کهن ایرانی باز نماند هم بتواند آنها را درک کند و با کلماتی که امروزه برایش نامأنوس است ارتباط برقرار کند.
«همنام گلهای محمدی» به قلم حسین سیدی سومین کتابی است که در این روزهای مهم، در این روزهای نزدیک به ولادت پیامبر (صلیالله علیه و آله) باید به آن پرداخت. کتابی روان و متنی ساده و سلیس. می توان گفت اگر مخاطب «سه کاهن» اهل ادبیات و داستان باشد، و مخاطبان «قاف» را علاقهمندان به متون کهن ایرانی تشکیل دهند، «همنام گلهای محمدی» برای مخاطبانی با دایره وسیعتر نوشته شده است.
مخاطبی از سن و سال جوانی تا بزرگسالی. مخاطبینی از سطح تحصیل پایین تا بالاترین مقطع تحصیلی.
مخاطبینی با هر جنسیتی و در هر شرایط و موقعیت اجتماعی. همنام گلهای بهاری قصد نشان دادن الگو را دارد. کتاب میخواهد «اسوه حسنهای» که قرآن آن را معرفی کرده است، برای جامعه امروز بگوید. آن اسوه حسنه ای که برای جامعه ما بهترین الگوی ممکن است.
به همین جهت، کتاب چهار محور اصلی دارد. رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با محیط زیست. تلاش نویسنده برای بیان سیره و رفتار پیامبر در سطوح مختلف و در شرایط گوناگون، با زبانی رسا، آسان و شیوا، ستودنی است.
مسأله دیگر، جنبههای تاریخی، علمی و حدیثی این کتاب است. در چنین کتابهایی، انتخاب احادیث و روایات حساسیت بالایی دارد. نویسنده کتاب نیز به سراغ منابع معتبر شیعه و سنی رفته است. آن دسته از احادیثی که موافق نظر شیعه نبوده کنار گذاشته است و کتابی که نگارش یافته است موافق نظر شیعه و عامه است.
انتهای پیام /4143/
مکه دگر برای بزرگیت کوچک است
فریاد کن رسول که دنیا برای توست
اقرأ باسم ربک یا ایهاالرسول
قران بخوان امین که همین آشنای توست
لات و هبل برای تو تعظیم کردهاند
وقتی که قلب سنگی عُزی فدای توست
خورشید و ماه بین دو دست تو دل خوشند
یعنی تمام تکیه عالم عصای توست
بعد از هزار سال دگر میشناسمت
وقتی که جای جای دلم رد پای توست
فریادتان تمام زمین را گرفته است
امروز هر چه میشنوم از صدای توست
✍?بر هر یک از برگ و دانه ی بوته ی اسپند ملکی موکل است،که با آنها هست تا آنکه بپوسد و ریشه اش و شاخه اش غم و سحر و چشم بد را برطرف سازد.و در دانه اش شفای هفتاد درد است پس مداومت کنید به اسفند و کندر با دود کردن آنها.
?بحارالانوار – ج95 ، ص 130
? @tebenabi
]]>۸۰۰ سال قبل پی ش گوئی شاه نعمت الله ولی از شروع صفویه تا انقلاب اسلامی ایران و ظهور حضرت اباصالح المهدی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
آنچه اکنون همه شاه نعمت الله را به آن می شناسند پیشگویی های بسیار دقیقی است که تمام آنچه تاکنون بر ما گذشته محقق گشته؛ از ظهور صفویه تا سقوط پهلوی و وقوع انقلاب اسلامی که به گفته وی بعد از چهل سال متصل به ظهور حضرت ولی عصر(عج) خواهد شد.
جالب آنکه جناب شاه نعمت الله مدح و ثنای خود را نثار رهبر انقلاب ایران و حکومت برپا شدهی او می کند و از این رو است که عده ای دست به تحریف اشعار آن بزرگ مرد عارف زده، غافل از اینکه نسخهی خطی دیوان او که در 1274 هجری قمری استنساخ شده، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به شماره بازیابی 5-16921 قابل ملاحظه است. به انضمام اینکه قدیمی ترین نسخهی خطی دیوان شاه نعمت الله ولی مربوط به دوره صفویه بوده و در ماهان کرمان نگهداری می شود که ابیات ذیل برگرفته از آن و دریافت شده از سایت دکتر سید حمید رضا طالقانی است:
*قدرت کردگار میبینم-حالت روزگار میبینم*
*از نجوم این سخن نمیگویم-بلکه از کردگار میبینم*
*از سلاطین گردش دوران-یک به یک را سوار میبینم*
*هر یکی را به مثل ذره نور-پرتوی آشکار میبینم*
*از بزرگی و رفعت ایشان-صفوی برقرار میبینم (…)*
*آخر پادشاهی صفوی-یک حسینی به کار میبینم*
[آخرین پادشاه صفوی، شاه سلطان حسین بود]
*نادری در جهان شود پیدا-قامتش استوار میبینم*
[اشاره به نادر شاه افشار شاه مقتدر و مؤسس سلسله افشاریه]
*آخر عهد نوجوانی او-قتل او آشکار میبینم*
[احتمالا اشاره به شاهرخ میرزا نوه نادر شاه و آخرین پادشاه افشاریه دارد که در نوجوانی به شاهی رسید و نهایتا در کهنسالی توسط آغا محمد خان قاجار کشته شد]
*شهر تبریز را چو کوفه کنند-شهر طهران قرار میبینم*
[اشاره به انتقال پایتخت از تبریز به تهران در زمان آغا محمد خان قاجار]
*بعد از آن دیگری فنا گردد-شاه دیگر به کار میبینم*
*که محمد به نام او باشد-تیغ او آبدار میبینم*
[بنا بر ویژگیهایی که از او میگوید، مرادش محمد شاه قاجار است، نه آغا محمد خان قاجار]
*چارده سال پادشاهی او-دولتش کامکار میبینم*
[محمد شاه چهارده سال پادشاهی کرد]
*سال کز مرغ میشود پیدا-مرگ او آشکار میبینم (…)*
*ناصر الدین به نصرت دوران-چار ده هشت سال میبینم (…)*
[چار ده هشت، به معنای 48 است که دقیقا منطبق بر مدت پادشاهی ناصرالدین شاه است]
*از شهنشاه ناصر الدین شاه-شیونی بیم دار میبینم*
[اشاره به ترور ناصرالدین شاه]
*روز جمعه ز شهر ذیقعده-تن او در مزار میبینم*
[روز مرگ ناصرالدین شاه 12 اردیبهشت 1275شمسی، مصادف با جمعه، 18 ذی القعده 1313قمری]
*بعد از آن شه مظفر الدین را-شاهیِش ناگوار میبینم*
*چارشنبه ز شهر ذیقعده-مرگ او آشکار میبینم*
[روز مرگ مظفرالدین شاه 18 دی 1285شمسی، مصادف با چهارشنبه، 24 ذی القعده 1324قمری]
*از الف تا به دال میگویم-شاه و شاهی فکار میبینم*
[اشاره به نهضت مشروطیت ایران و تهدید پایه های سلطنت قاجاریه است]
*در خراسان و مصر و شام و عراق-فتنه و کارزار میبینم*
*جنگ و آشوب و فتنهی بسیار-در یمین و یسار میبینم*
[آغاز جنگ جهانی اول، مصادف با آخرین روزهای عمر مشروطیت ایران]
*غارت و قتل لشکر بسیار-در میان و کنار میبینم*
*شه چو بیرون رود ز جاگاهش-شاه دیگر بکار میبینم*
[به کودتای رضا خان علیه احمد شاه قاجار اشاره دارد، جالب آنکه به خروج او از کشور اشاره میکند و نه مرگ او]
*چون فریدون به تخت بنشیند-نوکرانش قطار میبینم*
*متصف بر صفات سلطان است-لیک من گرگ وار میبینم*
*دائم اسبش به زیر زین طلا-کمتر آن را سوار میبینم*
*عدل و انصاف در زمانهی او-همچو هیمه به نار میبینم*
*علمای زمان او دائم-همه را تار و مار میبینم*
[تقابل دولت با دین و روحانیت هیچ گاه در تاریخ ایران به اندازه دوران حکومت رضا شاه نبوده است. او کوشش کرد تا لباس روحانیت را از بین برده و به کلی سازمان روحانیت را فرو بپاشد]
*هست فصل الحجاب در عهدش- فضل، بی اعتبارمیبینم*
[مهم ترین اقدام ضد دینی رضاشاه کشف حجاب زنان بود. در اینجافصل الحجاب یعنی برداشتن حجاب زنان وفضل یعنی فضیلت وحیا وشرف.
*جنگ سختی شود تمام جهان-کوه و صحرا فکار میبینم*
[اشاره به آغاز جنگ جهانی دوم]
*کار و بار زمانه وارونه-قحط و هم ننگ و عار میبینم*
[اشاره به نابسامانی شدید اقتصادی در ایران و گسترش قحطی، همچنین اشغال کشور توسط متفقین و خیانت رجال سیاسی در همکاری با بیگانگان]
*چون دو ده سال پادشاهی کرد-شهیش برکنار میبینم*
[رضا شاه عملاً از سوم اسفند 1299 تا شهریور 1320، قدرت را در اختیار داشت و پس از آن برکنار و تبعید شد که دو ده سال یعنی ۲۰ سال می شود]
*پسرش چون به تخت بنشیند-بوالعجب روزگار میبینم*
*نوجوانی به سان سرو بلند-رستمش بنده وار میبینم*
*در امور شهی است بی تدبیر-لیکنش بخت یار میبینم*
[خود محمد رضا پهلوی نیز معتقد بود که در کار پایداری سلطنتش، علیرغم حوادث سهمگین که میتوانست طومار حکومت او را در هم بپیچد، همواره بخت یار او بوده تا جایی که مدعی بود که خداوند حامی اوست]
*بس فرومایگان بی حاصل-حامل کار و بار میبینم*
*مذهب و دین ضعیف مییابم-مُبتدع افتخارمیبینم*
*ظلم پنهان، خیانت و تزویر-بر اعاظم شعار میبینم*
*ظلمت ظلم ظالمان دیار-بی حد و بی شمار میبینم*
*ماه را رو سیاه مییابم-مهر را دل فکار میبینم*
*دولت مرد و زن رود به فنا-حال مردم فکار میبینم*
*غارت و قتل مردم ایران-دست خارج به کار میبینم*
*کهنه رندی به کار اهرمنی-اندر این روزگار میبینم*
[ابتدا دخالت خارجی را در غارت و قتل مردم ایران مورد اشاره قرار میدهد، سپس آن قدرت خارجی را شیطانی قلمداد میکند. اشاره به آمریکا، شیطان بزرگ]
*دور او هم تمام خواهد شد-لشکری را سوار میبینم*
*شور و غوغای دین شود پیدا-سر به سر کارزار میبینم*
[اشاره به وقوع انقلاب اسلامیایران و مبارزات گسترده مردمیاز یک سو و کشتار مردم به دست جلادان رژیم شاه، از سوی دیگر]
*قصه ای بس غریب میشنوم-غصه ای در دیار میبینم*
*جنگ و آشوب و فتنهی بسیار-نام او زشت و خوار میبینم*
[محمد رضا پهلوی، تنها شاهی است که تمام مردم مستقیماً او را مورد خطاب قرار داده و مرگ بر او گفتند بنابراین وی خوارترین شاه در سلسله پادشاهی ایران است]
*کم ز چل چون که پادشاهی کرد-سلطه اش تار و مار میبینم*
[اشاره به ۳۷ سال حکومت محمدرضا پهلوی]
*غم مخور زانکه من در این تشویش-خرمیوصل یار میبینم*
*بعد از او شاهی از میان برود-عالمیچون نگار میبینم*
*سیدی را ز نسل آل رسول-نام او، برقرار میبینم*
[اولاً سیادت امام خمینی(ره) را تصریح میکند، ثانیاً نام او را نیز تعیین مینماید زیرا عدد واژه «برقرار» به حروف ابجد، 710 و عدد واژه «خمینی» نیز همان میباشد]
*نایب مهدی آشکار شود-سروری را سوار میبینم*
[نیابت عام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه از پایان غیبت صغری آغاز شده است اما هیچگاه نیایت عام فقها آشکار و علنی و عملیاتی نبوده است تا اینکه با وقوع انقلاب اسلامیایران، نیابت عام فقها، فعلیت یافت و حکومت ولایت فقیه با تکیه بر نیابت عام حضرت حجت عجل الله فرجه تأسیس گردید]
*پیشوای تمام دانایی-رهبری با وقار میبینم*
*متصف بر صفات سلطانیست-لیک درویش وار میبینم*
*رهنما و امام هفت اقلیم-نام او را شعار میبینم*
[اشاره به استفاده مکرر از نام امام خمینی در شعارهای قبل و بعد از انقلاب]
*همچو مولا جلال الدین مولا-شمس تبریز وار میبینم*
[اشاره به عشق و ارادت آیت الله خامنه ای به امام خمینی]
*بندگان جناب حضرت او-سر بسر تاجدار میبینم*
*گوهر شب چراغ بهر کمال-آن دُرِ شاهوار میبینم*
*هر کجا رو نهد به فضل اله-دشمنش خاکسار میبینم*
[اشاره به غلبه بر فتنه های داخلی و موفقیت های نظامی ایران در منطقه]
*با کرامات و جامع آداب-آصف روزگار میبینم*
[تشبیه مقام معظم رهبری به آصف بن برخیا، وزیر حضرت سلیمان و عالم قوم]
*تا چهل سال ای برادر من-دورهی شهریار میبینم*
[نمیگوید «دوره آن شهریار میبینم» بلکه میگوید «دوره شهریار میبینم» زیرا در صورت اول حکومت شخص خمینی کبیر باید ادامه مییافت و توسط او به صاحب اصلیش تسلیم میشد اما در مصراع تصریح میکند که طول حیات جمهوری اسلامی، دوره شهریاری خمینی کبیر است و حکومت از اندیشه ها و آرمانهای او منحرف نمیشود]
*بعد از آن خود امام خواهد بود-که جهان را مدار میبینم*
*صورت و سیرتش چو پیغمبر-علم و حلمش شعار میبینم*
*قائم شرع آل پیغمبر-به جهان آشکار میبینم*
*میم و حاء، میم و دال* *میخوانند-نام آن نامدار میبینم*
*از کمربند آن سپهر وقار-تیغ چون ذوالفقار میبینم*
*جنگ سختی شود تمام جهان-کوه و صحرا فکار میبینم*
[جنگ فراگیر منطقه ای و یا جنگ جهانی سوم]
*مردمان جهان ز انس و پری-همه را در فرار میبینم*
*مر مسیح از سما فرود آید-گور دجال زار میبینم*
*رنگ یک چشم او به رنگ کبود-خری بر خر سوار میبینم*
*هر قدم از خرش بود میلی-دور گردون غبار میبینم*
*آل سفیان تمام کشته شوند-با هزاران سوار میبینم*
*مهدی وقت و عیسی دوران-هر دو را شهسوار میبینم*
*دین و دنیا از او شود معمور-خلق از او، بخت یار میبینم*
*مسکنش شهر کوفه خواهد بود-دولتش پایدار میبینم*
*هفت باشد وزیر سلطانم-همه را کامکار میبینم*
*زینت شرع و رونق اسلام-محکم و استوارمی بینم*
پیش گویی شاه نعمت الله ولی حدود ۸۰۰ سال قبل درمورد کشور ایران تا ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
]]>ان شاالله در اینده قوی میرسیم خدمتتون
بهمن99
]]>